Perusmuotoinen hakukoneoptimointi kuuluu Digimuijan kotisivupakettiin

05.07.2024

Hakukoneoptimointi (SEO) on olennainen osa verkkosivujen menestystä nykypäivänä. 

Hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että sivustosi näkyy hakukoneiden, kuten Googlen, tuloksissa. Digimuija tarjoaa kotisivujen perusmuotoisen hakukoneoptimoinnin, joka parantaa verkkosivujesi löydettävyyttä ja näkyvyyttä verkossa.

Hakukoneoptimoinnin merkitys

Hakukoneoptimointi auttaa potentiaalisia asiakkaita löytämään palvelusi tai tuotteesi. Useimmat ihmiset etsivät tietoa hakukoneiden avulla, joten korkea sijoitus hakutuloksissa voi merkittävästi lisätä sivustosi kävijämääriä ja liikevaihtoa.

Perusmuotoinen hakukoneoptimointi

Teen suunnittelemiini kotisivuihin perusmuotoisen hakukoneoptimoinnin. Mitä se käytännössä tarkoittaa?

Sisältö

  • Avainsanojen strateginen käyttö ja selkeät, informatiiviset otsikot parantavat sivustosi löydettävyyttä. 
    Muokkaan asiakkaan tuottaman tekstisisällön hakukoneystävälliseen muotoon: lisään hakusanoja ja -termejä tarvittaessa tekstiin, luon tekstiin rakennetta esimerkiksi luetteloiden (bullet list) avulla, nostan oleelliset asiat otsikoinnilla hakukoneiden löydettäväksi. 

  • Metaotsikoinnin ja sivujen sisältöotsikoinnin suunnittelu haluttuja hakutermejä käyttäen: Otsikot laskevassa järjestyksessä (H1, H2, H3) ja vain yksi pääotsikko per sivu ja metaotsikointi samansisältöinen kuin näkyvä otsikointikin. Kirjoitan myös metakuvaukset jokaiselle sivulle. Tämä liittyy myös sivuston teknisiin seikkoihin.

  • Kuvat muokkaan kooltaan ja tiedostomuodoltaan optimaaliseksi sivujen latautumisnopeutta ajatellen, ja lisään kuviin ALT-tekstit eli selittävät tekstit jo kuvanmuokkausvaiheessa sekä nimeän kuvat. 

  • Teen sivustolle laadukkaat sisäiset linkitykset, jotta sivustolla on helppo liikkua ja lukija pääsee etenemään jouhevasti sivuston sisällä.

  • Laadukkaat ulkoiset linkitykset nostavat myös näkyvyyttä ja mikäli sellaisia on käytettävissä, lisään linkit sivustolle.

Tekniset seikat

  • Sivuston rakenne: helppo navigoitavuus, selkeät toimintokehoitteet ja H1/H2/H3 otsikoinnit on suunniteltu hakukoneystävälliseksi
  • Sivuston nopeus: Nopeuteen vaikuttaa usein eniten verkkosivuille ladatut kuvat. Kuten yllä jo kerroinkin, muokkaan kuvat aina optimaaliseen tiedostokokoon ja - muotoon.
  • Mobiiliystävällisyys eli responsiivisuus: Webnodella tehdyt sivut ovat automaattisesti mobiiliin skaalautuvat, ja tarkistan aina suunnitteluvaiheessa miltä sivut mobiilinäkymässä näyttävät
  • Turvallisuus: Webnoden sivut ovat aina SSL-suojatut eli turvalliset
  • Saavutettavuus: Saavutettavat verkkosivut tarkoittavat verkkosivuja, jotka ovat käytettävissä mahdollisimman laajalle käyttäjäkunnalle, mukaan lukien henkilöt, joilla on erilaisia vammoja tai rajoitteita. Saavutettavuuten kiinnitän huomiota jo fonteissa, väreissä ja kuvien ja tekstien kontrasteissa sekä antamalla kuville ALT-kuvaukset. Alt-teksti (alternative text) on lyhyt tekstikuvaus, joka lisätään kuvan HTML-koodiin. Tämä teksti näkyy silloin, kun kuvaa ei voida näyttää, ja ruudunlukijat lukevat sen ääneen näkövammaisille käyttäjille. Tästä on etua myös hakukoneoptimoinnissa, sillä hakukonerobotit eivät "lue" kuvia, mutta ALT-tekstit ne tunnistavat. 

Indeksointi hakukoneelle

  • Kun sivut ovat julkaisuvalmiit, käyn indeksoimassa ne Google Search Consolessa eli tällä tavalla kerrotaan Googlen hakukoneelle, että sivut ovat olemassa
  • Indeksoin aina kaikki neljä URL:ia: https://www.esimerkkisivut.fi, https://www.esimerkkisivut.fi, https://ilman www-etupäätettä ja https://ilman www etupäätettä

Milloin sivut alkavat näkymään Googlessa?

Sivut on löydettävissä heti kun ne on julkaistu ja tiedät sivujen URL-osoitteen. Mutta harvemmin ihmiset kirjoittaa suoraan selaimen osoiteriville tarkkaa osoitetta, suurin osa googlaa eli  kirjoittaa Googlelle hakulauseen ja/tai hakutermejä. 

Sen takia sivut pitää esitellä Googlen hakuroboteille eli indeksoida

Kun yllämainitut seikat on kunnossa, ja olen indeksoinut sivut Google Search Consolessa, alkaa hakukonerobotit noteeraamaan sivujesi olemassaolon. Tutkimusten mukaan uusien sivujen nousussa menee noin 4-6 kk, ennen kun ne alkavat näkyä ensimmäisillä hakutulossivuilla. Ja rehellisyyden nimissä on kerrottava, että ykköseksi ei välttämättä pääse koskaan, se riippuu niin paljon alasta ja siitä kuinka kilpailluista hakusanoista on kyse.

Hakukoneoptimointi on valtavan laaja kokonaisuus, ja minun osuuteni siihen on alkutaipaleelle sysääminen. Jatkossa hakukoneoptimointia pitää jatkaa, sillä se on jatkuva prosessi. Hakukonenäkyvyyttä voi parantaa myös maksetulla näkyvyydellä, eli Google Ads kampanjoinnilla. 

Voit tilata hakukoneoptimoitua sisältötekstiä tai maksettua hakukonenäkyvyyttä YYA-kumppaneiltani ja tarvittaessa minä voin tulla tekniseksi operaattoriksi auttamaan prosessissa. 


Lue myös nämä!

Haluaisitko tarjouksen uusista kotisivuista?