Painettu vs. digitaalinen: Graafisen suunnittelun erot
Graafinen suunnittelu ei ole vain esteettistä silmäkarkkia – se on yrityksesi visuaalisen ilmeen kulmakivi. Tiedätkö, mitä eroa on painetun ja digitaalisen materiaalin suunnittelussa? Jos et, anna ammattilaisen auttaa sinua tekemään oikeat valinnat!
Graafisen suunnittelun termit ja käytännöt voivat tuntua monimutkaisilta, erityisesti silloin, kun pitäisi päättää, millaista materiaalia tarvitaan painotuotteisiin ja mikä toimii parhaiten digitaalisessa ympäristössä. Mie autan sinua navigoimaan termiviidakossa ja tekemään oikeat valinnat markkinointimateriaaleihisi!
Graafinen suunnittelu printtiin
Painoon valmistettavien tiedostojen suunnittelussa keskeistä on huolellinen tekninen valmistelu ja painotuotantoon liittyvien seikkojen huomioon ottaminen jo taittovaiheessa. Alla huomioon otettavia seikkoja, joilla saadaan upeat painotuotteet yrityksesi markkinoinnin tueksi.
Koko, sivumäärä, käyttötarkoitus
Graafinen suunnittelu alkaa oikean kokoisen taittopohjan luonnista. Tällä on suuri merkitys, sillä tekemällä pohjan suoraan oikeaan kokoon ja sivumäärään, säästytään turhalta säätämiseltä. Painotöissä koko määritellään millimetreissä, ja se ilmoitetaan muodossa pitkä sivu x lyhyt sivu.
Jo taittopohjaa luodessa määritellään sivumäärät, joita toki voi muokata työn edetessä. Monisivuisen painotuotteen sivumäärä pitää olla neljällä jaollinen, ettei väliin jää tyhjiä sivuja. Painokone painaa esim. A5 kokoisen esitteen A4 arkeille ja taittaa arkit keskeltä kahtia.
Leikkuuvara (bleed) ja leikkuumerkit (crop marks/trim marks)
Painotuotteissa on huomioitava leikkuuvarat, jotka ovat ylimääräistä tilaa kuvan reunoilla. Leikkuuvara jätetään painotuotantoa varten, jotta kuva ulottuu reunoihin asti leikkauksen jälkeen. Ilman leikkuuvaroja painotuotteisiin jää valkoiset reunat.
Graafikko luo leikkuuvarat jo suunnitteluvaiheessa painotalon aineisto-ohjeen mukaisesti, ja ne näkyvät painopdf:ssä, samoin kuin leikkuumerkit.
Värit (CMYK)
Painotuotteissa käytetään CMYK-värijärjestelmää (syaani, magenta, keltainen, musta). Tämä johtuu siitä, että painokoneet käyttävät näitä neljää perusväriä luodakseen kaikki muut värit. On tärkeää, että suunnittelutiedostosi on tehty CMYK-väriprofiilissa, jotta painovärit vastaavat odotuksiasi. Väärä väritila voi johtaa vääristyneisiin väreihin painotuotteissa.
Lähtökohtaisesti kameralta tulevat kuvat ovat RGB väriprofiilissa, joten niiden muuntaminen CMYK-väreihin kuuluu perussettiin painotiedostoa luotaessa. Tosin nykyaikaiset digipainokoneet pystyvät käsittelemään RGB värejäkin, mutta värit muutetaan joka tapauksessa painokoneessa CMYK profiiliin ja erityisesti kirkkaat ja kylläiset värit voivat näyttää painettuna hieman himmeämmiltä.
Tiesitkö, että sama painotiedosto näyttää eri paperilaaduilla ja eri painotekniikoilla tehtynä hyvinkin erilaiselta? Mikäli haluat tietää tarkasti miltä lopputulos tulee näyttämään, pyydä painotalolta koevedosta ennen lopullisen päätöksen tekemistä.
Resoluutio (painotuotteet)
Painotuotteissa tarvitaan korkeampi resoluutio (yleensä 300 dpi) kuin verkkokuvissa. Tämä takaa terävän ja laadukkaan painojäljen. Liian alhainen resoluutio johtaa pikselöityneeseen ja epäselvään lopputulokseen, mikä ei tee hyvää vaikutusta yrityksestäsi.
Resoluutiossa on otettava huomioon myös lopputuote – millä etäisyydellä sitä katsotaan, mihin se tulee sijoittumaan (ulko/sisätilat), mikä on painomateriaali.
Mikäli kuva on todella matalaresoluutioinen, on sen resoluutiota tiettyyn rajaan asti mahdollista parantaa kuvankäsittelyn keinoin (silti ihmeisiin ei pysty mikään ohjelma!), mutta aina on helpompi pienentää korkearesoluutioista kuvaa kulloiseenkin käyttötarkoitukseen sopivaksi.
Suosittelen aina käyttämään ammattilaisvalokuvaajaa, jolloin painotuotteisiin saadaan ammattimaiset, hyvälaatuiset kuvat.
Typografia
Painotuotteiden suunnittelussa jokaisella elementillä on merkitystä, mutta fontit ja fonttikoot ovat erityisen tärkeitä. Ne eivät ole pelkästään visuaalinen valinta – ne vaikuttavat viestin selkeyteen, luettavuuteen ja siihen, millaisen mielikuvan tuotat brändistäsi.
Painotuotteiden, kuten julisteiden, esitteiden ja käyntikorttien, päätehtävä on välittää viesti selkeästi. Jos tekstiä ei voi helposti lukea, olipa se sitten liian pientä, epäselvää tai huonosti aseteltua, koko painotuotteen tarkoitus vesittyy.
- Fontin tyyli: Valitaan selkeitä ja helppolukuisia fontteja, kuten sans-serif -fontteja. Koristeellisia fontteja voi käyttää maltillisesti jonkun asian esiin nostamiseen.
- Fonttikoko: Huomioidaan fonttikoossa käyttökohde. Esimerkiksi julisteissa pääviestin tulisi olla niin suuri, että se erottuu selkeästi jo usean metrin päästä. Vastaavasti pienikokoisissa painotöissä, esim. käyntikorteissa alaraja pistekoolle on 8, jonka alle ei voi mennä, tai tarvitaan suurennuslasi tekstin lukemiseen.
Saavutettavuus
Saavutettavuus varmistaa, että painotuotteet ovat ymmärrettäviä ja luettavia mahdollisimman monelle, mukaan lukien henkilöt, joilla on näkörajoitteita, värinäön puutteita tai muita rajoitteita, jotka voivat vaikuttaa materiaalien käyttöön.
Tämä huomioidaan niin fonttien valinnassa, kuin väreissä. Vältän väriyhdistelmiä, jotka voivat olla vaikeita värisokeille ja huomioin riittävä kontrastin tekstin ja taustan välillä.
Painotiedosto
Useimmiten painoon toimitetaan PDF-tiedosto, jossa kaikki fontit on upotettu ja tiedosto on optimoitu painoprosessin vaatimusten mukaiseksi. Pdf sisältää leikkuumerkit ja -varat, ja se on suoriltaan valmis painettavaksi.
Painotiedostot ovat tiedostokooltaan usein melko isoja, joten voin toimittaa painotiedoston suoraan valitsemaasi painopaikkaan verkon yli.
Vektorigrafiikat
Logot ja muut graafiset elementit luodaan vektorimuotoisina, jotta niiden laatu säilyy riippumatta painotuotteen koosta.
Vektorigrafiikka on tietokonegrafiikan muoto, jossa kuvat muodostetaan matemaattisten yhtälöiden avulla. Toisin kuin bittikarttakuvat (esim. valokuvat), jotka koostuvat pikseleistä, vektorigrafiikassa kuva muodostuu geometrisista muodoista, kuten viivoista, pisteistä, poluista ja kaarista.
Vektorigrafiikan paras ominaisuus on skaalautuvuus ilman laadun menetystä eli kuva ei pikselöidy suurentaessa epäselväksi, vaan säilyy terävänä ja hyvälaatuisena.
Graafinen suunnittelu verkkoon
Verkossa käytettävien graafisten materiaalien suunnittelu painottuu joustavuuteen ja nopeaan latautumiseen.
Kuvien resoluutio ja koko verkkosivuilla
Verkkografiikoissa riittää yleensä matalampi resoluutio (72 dpi) kuin painotuotteissa. Tämä johtuu siitä, että näytöt eivät pysty toistamaan yhtä korkeaa resoluutiota kuin painokoneet. Kuvien koko ilmoitetaan yleensä pikseleinä (px).
Liian suuret kuvatiedostojen koot voivat hidastaa verkkosivujen latautumista, mikä puolestaan voi karkottaa sivuston vierailijoita. Verkkosivuille tulevat tiedostot optimoidaan pieneksi tiedostokooksi latausnopeuden ja sivuston suorituskyvyn parantamiseksi. Useimmin käyttämiäni tiedostomuotoja verkkoon ovat .png, .jpg ja .webp.
Värit (RGB)
Verkkosivuilla ja muissa digitaalisissa materiaaleissa käytetään RGB-värijärjestelmää (Red/Green/Blue) joka mahdollistaa laajemman värispektrin kuin CMYK-värit. Muuntaminen CMYK:stä RGB:hen voi muuttaa värejä, joten suunnittelen verkkoon tulevan sisällön suoraan RGB-väriprofiiliin.
Verkkosivujen saavutettavuus
Yhtä lailla kuin painotuotteissa, myös verkkoon suunniteltavissa visuaalisissa elementeissä on otettava saavutettavuus huomioon. Tämä ei ole vain hyvä käytäntö – se on myös osoitus siitä, että välität yleisöstäsi ja haluat tehdä viestinnästäsi mahdollisimman saavutettavaa kaikille.
Painetun ja digitaalisen graafisen suunnittelun maailma voi olla monimutkainen. Siksi tarjoan yrityksille käytännönläheistä apua visuaalisen ilmeen luomisessa ja kehittämisessä.
Ota yhteyttä, niin autan sinua navigoimaan näissä valinnoissa ja luomaan tehokkaita markkinointimateriaaleja!